Sociala medier

Ett sätt att nå ut som företagare det är att satsa på detta med sociala medier. De sociala medier med flest användare idag är:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Snapchat

När man talar om sociala medier, så är det ett slags  samlingsnamn på kanaler som tillåter användare att kommunicera direkt med varandra genom text, bild, ljud och film. Utöver de redan nämnda finns även internetforum, bloggar, wiki, poddradio/podcasts, artikelkommentarer, Youtube, Google+ och Pinterest.

Många bra möjligheter för företagare

Som privatperson måste man inte direkt ha djupare kunskaper för att kunna använda sig av dessa olika sociala medier. Men om du vill nyttja dem som företagare och som ett sätt att marknadsföra dig så är det bra att lära dig mer. 

Sociala medier bygger allra mest på interaktion och deltagande. Du kan alltså använda dem för att skapa en dialog med kunder, eller med potentiella sådana. Sociala medier är även bra verktyg för att bygga relationer med dina kunder.  I sociala medier kan du använda dig av en personligare ton. Du kan dessutom publicera bilder och videos, vilket gör kanalen mer levande och personlig. Det ger en lite mänskligare bild av ditt företag så att säga. 

Snabbt och lång räckvidd

En stor fördel med sociala medier är att det är ett snabbt sätt att nå ut samt att det går att nå långt. Genom sociala medier kan människor i samma sekund som något publiceras också ta del av det. Det kan även vara så att ditt inlägg eller din bild, den når inte bara användarna i ditt nätverk. Utan då de delar det, så når det även deras kontaktnät, och sedan deras vänner och så vidare. Det kan alltså få en riktigt bra spridning. 

Sociala medier är förhållandevis billigt. För det allra mesta är det helt gratis att skapa ett konto och därmed gratis för er att börja marknadsföra och kommunicera. Vissa sociala medier erbjuder företags- och marknadsföringsanpassade funktioner för en relativt billig peng.

21 May 2021